Peringkat Persekutuan
(A)Parlimen
Perkara 44 (4) Perlembagaan
Persekutuan menjelaskan kuasa perundangan Malaysia terletak pada parlimen yang
mengandungi Yang Di-Pertuan Agong (YDPA) dan dua majlis , iaitu Dewan Negara
dan Dewan Rakyat.Undang-undang yang diluluskan bdan perundangan mestilah melalui
ketiga-tiga kompenen tersebut.
Rang undang-undang dianggap sebagai
undang-undang setelah diluluskan oleh dewan rakyat dan dewan negara serta mendapat
perkenan daripad YDPA.Parlimen ialah badan perundangan bagi kerajaan
Persekutuan yang berfungsi untuk menggubal dan meluluskan undang-undang persekutuan
yang boleh dikuatkuasakan di seluruh negara.
Parlimen membuat pindaan kepada
undang-undang persekutuan yang sedia ada,memeriksa dasar-dasar
kerajaan,meluluskan perbelanjaan kerajaan dan meluluskan hasil-hasil cukai yang
baru.Perkara 55 Perlembagaan Malaysia memperuntukkan hanya YDPA yang boleh
memanggil parlimen untuk bersidang. YDPA mempunyai kuasa mutlak untuk
menghentikan atau membubarkan parlimen.Parlimen akan terbubar dengan sendirinya
setelah genap 5 tahun.Dalam tempoh 60 hari bagi Semenanjung Malaysia dan 90
hari bagi Sabah dan Sarawak akan diadakan pilihan raya umum untuk memilih
wakil-wakil Dewan Rakyat dari tarikh parlimen dibubarkan.
Tidak melebihi 120 hari dari tarikh
pembubaran,YDPA memanggil parlimen untuk bersidang pada tarikh yang
ditetapkan.Perkara 66(4) dalam tempoh 30 hari,YDPA perlu memperkenankan sesuatu
rang undang-undang yang dipersembahkan.Jika YDPA tidak berbuat demikian,rang
undang-undang akan menjadi undang-undang setelah tamat tempoh tersebut.
(B)Dewan
Negara
Dewan yang tertinggi dalam badan
perundangan di Malaysia.Dewan negara mebahas rang undang-undang dengan lebih
teliti dan memastikan kepentingan setiap kerajaan lebih terjamin.Keahlian untuk
setiap negeri dalam dewan negara adalah ditetapkan dua orang walaupun dari
negeri yang berkeluasan kecil dan mempunyai bilangan penduduk yang
sedikit.Contoh negeri Perlis.
Bilangan ahli dewan negara telah
termaktub dalam Fasal (1),Perkara 45 Perlembagaan Persekutuan.
JADUAL BENTUK KEAHLIAN DEWAN NEGARA:
PERLANTIKAN AHLI
|
BILANGAN AHLI
|
NAMA YANG DIPILIH AKAN DICADANG DAN
DISOKONG OLEH AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI
|
DUA ORANG WAKIL SETIAP NEGERI (MENGIKUT
JADUAL KETUJUH)
(26 AHLI MEWAKILI 13 NEGERI DALAM
PERSEKUTUAN)
|
DILANTIK OLEH YANG DI-PERTUAN AGONG (ATAS
NASIHAT PERDANA MENTERI)
|
DUA ORANG WAKIL MEWAKILI WILAYAH
PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
|
SATU ORANG WAKIL MEWAKILI WILAYAH
PERSEKUTUAN PUTRAJAYA
|
|
SATU ORANG WAKIL MEWAKILI WILAYAH
PERSEKUTUAN LABUAN
|
|
40 ORANG AHLI LAIN TERDIRI DARIPADA:
(KRITERIA AHLI TERMAKTUB DALAM PERKARA 45
(2)
•MEREKA
YANG MEMBERIKAN PERKHIDMATAN AWAM YANG CEMERLANG
•MENCAPAI
PRESTASI UNGGUL DALAM BIDANG PEKERJAAN, PERDAGANGAN, PERINDUSTRIAN,
PERTANIAN, AKTIVITI KEBUDAYAAN DAN PERKHIDMATAN SOSIAL
•MEWAKILI
KUMPULAN KAUM MINORITI
•MEWAKILI
KEPENTINGAN MASYARAKAT ORANG ASLI
|
Seorang ahli dewan negara dikenali
sebagai ‘senator’ pada pangkal nama.Jawatan ahli dewan negara dipegang selama 3
tahun(satu penggall) dan boleh disambung satu penggal dengan lantikan pada
peringkat persekutuan atau peringkat negeri.Kedudukan dewan negara tidak
berubah dengan pembubaran parlimen.
Jika ahli dewan negara meletak
jawatan,meninggal dunia atau bercuti,seorang ahli tertentu akan dipilih atau
dilantik (dalam masa 60 hari dari tarikh kekosongan)bagi menggantikannya selama
tempoh baki ahli yang digantikannya.
SYARAT
KELAYAKAN MENJADI CALON AHLI DEWAN NEGARA:-
§ WARGANEGARA
MALAYSIA
§ BERUMUR
TIDAK KURANG DARI 30 TAHUN
§ SEMPURNA
AKAL
§ BUKAN
SEORANG MUFLIS
Tidak boleh menolak rang
undang-undang yang telah diluluskan oleh dewan rakyat.Dewan negara mempunyai
kuasa untuk menangguhkan rang- undnag-undang tersebut daripada dpersembahkan
kepada YDPA untuk diperkenankan.Tempoh masa penangguhan rang undang-undan
adalah sehingga 1 tahun kecuali bagi rang undang-undang kewangan iaitu 1 bulan
sahaja.
(C)Dewan
Rakyat
Fasal
(1),Perkara 46 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan keanggotaan dewan
rakyat ialah seramai 222 ahli.Fasal(2),Perkara 46 Perlembagaan Persekutuan
menjelaskan bilangan ahli dewan rakyat yang mewakili satu kawasan .Ahli dewan
rakyat dipilih secara langsung melalui pilihan raya umu yang diadakan 5 tahun
sekali.Parti yang mendapat undian kerusi majoriti akan membentuk kerajaan
persekutuan bagi mentadbir negara.
Fungsi
dewan rakyat adalah untuk menggubal undang-undang dan membincangkan perkara
yang berkaitan dengan kepentingan rakyat dan negara.Dewan rakyat diketuai oleh
seorang YDP dan dibantu oleh 2 Timbalan YDP serta 1 setiausaha.YDP dewan rakyat
boleh dipilih daripada kalangan ahli dewan rakyat.Jika YDP bukan daripada ahli
dewan rakyat dengan syarat beliau hendaklah mengangkat sumpah dan mengaku taat
setia.Beliau dianggap sebagai ahli dewan tambahan.
HILANG KELAYAKAN
•
TIDAK SEMPURNA AKAL
•
MUFLIS
•
MEMEGANG JAWATAN BERGAJI
ATAU BERFAEDAH
•
TIDAK HADIR PERSIDANGAN
DEWAN SELAMA ENAM BULAN BERTURUT-TURUT
•
GAGAL MENGHANTAR PENYATA
PERBELANJAAN PILIHAN RAYA DALAM TEMPOH YANG DITETAPKAN
•
DISABITKAN DENGAN
KESALAHAN OLEH MAHKAMAH PERSEKUTUAN DAN DIHUKUM PENJARA MELEBIHI 1 TAHUN
ATAU DENDA MELEBIHI RM2,000 DAN TIDAK MENDAPAT KEAMPUNAN
•
MEMPEROLEH
KEWARGANEGARAAN ASING SECARA SUKARELA DAN MEMBUAT PENGAKUAN TAAT SETIA
KEDAPA NEGARA ASING ITU
|
PERINGKAT
NEGERI
Terdiri daripada raja(sultan/YDP
Negeri?YDP besar) dan Dewan Undangan(DUN).Berfungsi untuk menggubal,meminda dan
meluluskan undang-undang untuk negeri sahaja.Badan Perundangan negeri wujud di
setiap negeri kecuali Wilayah Persekutuan(Kuala Lumpur,Putrajaya dan Labuan).
Kelayakan ahli:
§ Warganegara
§ Berumur
21 tahun atau lebih
§ Bermastautin
di negeri
Kehilangan kelayakan:
§ Tidak
sempurna akal
§ Muflis
§ Memegang
jawatan berpendapatan
§ Gagal
menghantar penyata pilihan raya dalam tempoh yang ditetapkan
§ Disabitkan
dengan kesalahan mahkamah
§ Disabitkan
kesalahan berhubung dengan pilihan raya
§ Memperoleh
kewarganegaraan asing secara sukarela
Badan
Pentadbiran(Eksekutif)
Badan Perundangan bermula dengan
pengenalan Sistem Ahli pada 1951.Dalam sistem ahli,beberapa jabatan akan
diletak di bawah kawalan seorang ahli yang bertindak sebagai seorang menteri
bagi jawatan tertentu.Sistem Ahli berakhir apabila pilihan raya umum diadakan
pada Ogos 1955.Sebuah kerajaan baharu dibentuk setelah Parti Perikatan
memenangi 51 daripada 52 buah kerusi yang dipertandingkan.
Tuanku Abdul Rahman Putra Al-Haj
dilantik sebagai ketua menteri dan seterusnya dilantik sebagai Perdan Menteri
pertama pada 31 Ogos 1957.Beliau telah mengetuai kabinet dan mesyuarat pertama
jemaah menteri diadakan pada 10 September 1957 di Kuala Lumpur bersama
pemimpin-pemimpin Parti Perikatan yang memenangi pilihan rayaumum 1955.
Peringkat Persekutuan
(a) KABINET/JEMAAH
MENTERI
Kabinet
terdiri daripada YDPA,Perdana Menteri dan Jemaah Menteri.Perkara 43(2)(a)
perlembagaan persekutuan mengkehendaki YDPA untuk melantik Perdana Menteri
daripada parti yang mendapat kerusi majoriti di Dewan Rakyat sebagai Ketua
Jemaah Menteri.Perdana Menteri akan menasihati YSPA untuk melantik
menteri-mentari lain daripada mana-mana Majlis Parlimen.Perkara 43(c)
Perlembagaan Persekutuan membenarkan Perdana Menteri melantik beberapa orang
yang difikirkan patut oleh beliau sebagai setiausaha politik yang akan
menjalankan tugas yang ditentukan oleh Jemaah Menteri.
YDPA boleh
memecat Perdana Menteri daripada jawatannya.Jika majoriti ahli Dewan Rakyat
hilang kepercayaan kepada Perdana Menteri,maka Perdana Menteri hendaklah
meletakkan jawatan jemaah menteri atau meminta parlimen dibubarkan oleh
YDPA.Perdana Menteri sebagai ketua kerajaan akan memaklumkan hal ehwal
pentadbiran negara kepada YDPA.Jemaah menteri bertanggungjawab secara bersama
kepada parlimen. Jemaah menteri bertanggungjawab secara bersama kepada
parlimen. Jemaah menteri berperanan untuk menentukan dasar kerajaan dan
meberikan arahan kepada jentera pentadbiran.
Setiap
menteri akan mengetuai kementerian bagi satu atau seberapa portfolio tertentu.
Menteri akan bertindak merangka sesuatu dasar atau perkara penting dengan
pegawai tinggi kerajaan dalam mesyuarat kabinet.Semua keputusan dalam mesyuarat
kabinet merupakan keputusan secara kolektif.Menteri yang tidak bersetuju dengan
keputusan kabinet harus meletak jawatan.
(b) KEMENTERIAN, JABATAN DAN BADAN-BADAN KERAJAAN
Bilangan
kementerian bergantung pada keadaan dan pandangan Perdana Menteri.Setap
kementerian bertanggungjawab menggubal dasar-dasar kerajaan,merancangdan menyelaraskan
dasar tersebut.Setiap kementerian diketuai oleh seorang mentari dibantu oleh
timbalan Perdana Menteri dan setiausaha parlimen.Perdana Menteri dan Timbalan
Perdana Menteri juga boleh mengetuai sebuah atau beberapa buah kementerian yang
lain.
Menteri yang
tidak mengetuai mana-mana kementerian ditugaskan di Jabatan Perdana Menteri
sebagai menteri tanpa berportfolio.Ketua Setiausaha(KSU) menjadi penasihat utama
kepada menteri.KSU bertanggungjawab untuk melaksanakan arahan-arahan menteri
dan program-program peringkat kementerian.Jabatan-jabatan kerajaan diketuai
oleh ketua jabatan dikenali sebagai Ketua Pengarah.
Kakitangan
perkhidmatan awam bertanggungjawab untuk melaksanakan dasar-dasar yang telah
ditetapkan oleh kerajaan.Perbadanan awam merupakan agensi separuh kerajaan
dalam bidang pembangunan sosioekonomi negara yang membolehkan kerajaan terlibat
secara langsung.
Badan
berkanun merupakan agensi separuh kerajaan yang ditubuhkan di bawah Akta
Parlimen atau Enakmen Negeri.Ketua bagi badan berkanun dipanggil pengerusi yang
berfungsi untuk melicinkan pentadbiran dan pelaksanaan program pembangunan
negara.
PERINGKAT NEGERI
Badan
pentadbiran(eksekutif) peringkat negeri ialah Majlis Mesyuarat Kerajaan
Negeri.Badan kepimpinan negeri yang membuat dasar dan melaksanakan pemerintahan
bagi sebuah negeri.Ianya terdiri daripada raja,menteri besar dan ahli majlis
yang terdiri daripada 4-10 orang ahli dalam kalangan ahli Dewan Undangan.Raja
melantik menteri besar daripada ahli dewan undangan(yang mendapat kepercayaan
majoriti)sebagai ketua jemaah menteri.
Menteri besar
akan menasihatkan raja untuk melantik ahli lain daripada kalangan ahli dewan
undangan.Setiap ahli majlis akan memgang portfolio tertentu.Bagi Negeri Sabah
dan Sarawak,barisan ahli majlis tersebut sebagai kabinet negeri.
BADAN KEHAKIMAN (JUDICIARY)
Memastikan
perlembagaan persekutuan dipatuhi dan menegakkan keadilan mengikut peruntukan
undang-undang agar hak-hak asasi manusia dapat dilindungi daripada sebarang
pencabulan oleh mana-mana pihak.Mempunyai kuasa untuk membicarakan dan
menyelesaikan permasalahan serta menghukum pesalah melalui pihak mahkamah.Badan
ini juga berperanan mentafsir perlembagaan dan undang-undang.
Struktur
badan kehakiman Malaysia terdiri daripada 2 bahagian iaitu Mahkamah Atasan dan
Mahkamah Rendah.Mahkamah atasan terdiri daripada Mahkamah Persekutuan(dikenali
sebagai Mahkamah Agung),Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi Malaya serta
Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak.Mahkamah rendah terdiri daripada Mahkamah
Sesyen.
Pada 20 Mac
1993,Mahkamah kahas ditubuhkan melaui perlembagaan persekutuan bagi
membicarakan tindakan sivil atau jenayah yang dilakukan oleh YDPA atau
raja-raja Melayu yang lain.
(a) MAHKAMAH PERSEKUTUAN
Mahkamah tertinggi di Malaysia diketuai oleh Ketua
Hakim Negara.Perkara 122(1) Perlembagaan Persekutuan menjelaskan bahawa ahli
mahkamah persekutuan terdiri daripada ketua hakim negara,presiden mahkamah
rayuan,kedua-dua hakim besar mahkamah tinggi dan 7 hakim lain.YDPA atas nasihat
Perdana Menteri setelah berrunding dengan Majlis Raja-raja akan melantik semua
hali mahkamah persekutuan berdasarkan Perkara 122(B).
Boleh melantik mana-mana orang yang telah memegang
jawatan kehakiman yang tinggi di Malaysia sebagai hakim tambahan bagi mahkamah
persekutuan seperti yang termaktub dalam Perkara 122(1A). Perkara 121(2)
Perlembagaan Persekutuan tentang bidang kuasa Mahkamah Persekutuan:
§ Memutuskan rayuan terhadap keputusan Mahkamah
Rayuan,Mahkamah Tinggi atau seorang hakimnya.
§ Apa-apa bidang kuasa asal atau runding yang sinyatakan
dalam Perkara 128(mengisytiharkan sesuatu undang-undang Persekutuan dan
undang-undang negeri sebagai tidak sah)dan Perkara 130(bidang kuasa nasihat
Mahkamah Persekutuan)
§ Lain-lain bidang kuasa yang diberi atau dibawah
undang-undang persekutuan
(b) MAHKAMAH RAYUAN
Perkara
122A(1) menjelaskan ahli bagi mahkamah rayuan terdiri daripada seorang
pengerusi(Presiden Mahkamah Rayuan) dan hakimlain tidak melebihi 32 orang.
Perlantikan anggota Mahkamah Rayuan dibuat oleh YDPA seperti yang ditetapkan
dalam Perkara 122B Perlembagaan
Persekutuan.Bidang kuasa mahkamah rayuan termaktub dalam Perkara 121(B)
Perlembagaan Persekutuan:
§ Memutuskan rayuan
terhadap keputusan Mahkamah TInggi atau seseorag hakimnya.
§ Lain-lain bidang
kuasa yang diberi atau di bawah undang-undang persekutuan
(c)
MAHKAMAH TINGGI
Melaksanakan penyeliaan,mengubah keputusan semua mahkamah
bawahan(Mahkamh Rendah) dan membicarakan semua rayuan daripada Mahkamah Bawahan
sama ada kes sivil atau kes jenayah. Bidang kuasa adalah tidak terhad kepada
semua kes jenayah kecuali perkara yang berkaitan dengan undnag-undnag
Islam.Mahkamah Tinggi membicarakan kes-kes tuntutan melebihi RM 1 000 dan
kes-kes berkaitan dengan perkara berikut:
·
Penjagaan
kanak-kanak dan orang tidak siuman,wasiat dan perkahwinan serta penceraian bagi
bukan Islam
·
Kemuflisan
·
Injunksi,pelaksanaan
tertentu(Specifc Performance) atau pembaalan kontrak
·
Kesalahan individu
Perkara 122A(1)
menjelaskan setiap Mahkamah Tinggi terdiri daripada seorang hakim besar dan
tidak kurang daripada 4 orang hakim lain tetapi tidak melebihi 60 orang bagi
Mahkamah Tinggi Malaya dan 13 orang bagi Mahkamah Tinggi di Sabah dan
Sarawak.Perlantikan anggota Mahkamah Tinggi juga tertakluk di bawah Perkara
122B Perlembagaan Persekutuan.
(d)
Mahkamah Sesyen
Mahkamah Sesyen berkuasa untuk
membicarakan kes sivil dan jenayah di Malaysia.Mahkmah Sesyen mempunyai kuasa
untuk membicarakan segala kesalahan selain kesalahan yang boleh dihukum dengan
hukuman mati seperti yang termaktub dalam Seksyen 63,Akta Mahkamah Rendah
1948.Seksyen 65(1),Akta Mahkamah Rendah 1948 menjelaskan bidang kuasa Mahkamah
Sesyen seperti yang berikut:
(i)Membicarakan kes sivil berkaitan
kemalangan kenderaan motor,tuan tanah dan penyewa serta distress.
(ii)Membicarakan kes sivil yang
melibatkan amaun atau nilai hal dituntut tidak melebihi RM 250 000.
(e)Mahkamah
Majistret
Terdiri daripada Mahkamah Majistret
Kelas Pertama dan Mahkamah Majistret Kelas Kedua.Bidang kuasa bagi kedua-dua
Mahkamah ini adalah seperti berikut:
Perbezaan
|
Mahkamah
Majistret Kelas Pertama
|
Mahkamah
Majistret Kelas Kedua
|
Bidang
Kuasa Jenayah
|
·
Membicarakan semua kesalahan
jenayah yang dikenakan hukuman maksimum 10 tahun penjara atau denda.
·
Mendengar dan memutuskan
rayuan jenayah yang disabitkan oleh Mahkamah Penghulu
|
·
Membicarakan semua kesalahan
jenayah yang boleh dikenakan hukuman maksimum 1 tahun penjara atau denda.
|
Hukuman
|
·
Boleh menjatuhkan hukuman
tidak melebihi yang berikut:
-5
tahun penjara
-Denda
RM 10 000
-12
kali sebatan
·
Boleh menggabungkan hukuman
dari hukuman yang disebut terdahulu
|
·
Boleh menjatuhkan hukuman
tidak melebihi
-6
bulan penjara
-Denda
RM 1 000
·
Boleh menggabungkan hukuman
dari hukuman yang disebut terdahulu
|
Bidang
Kuasa Sivil
|
·
Membicarakan kes sivil
melibatkan amaun atau nilai hal dituntut tidak melebihi RM 25 000
·
Mendengar dan memutuskan
rayuan kes sivil yang diputuskan oleh Mahkamah Penghulu
|
·
Membicarakan kes sivil
melibatkan amaun atau nilai hal dituntut tidak melebihi RM 3 000.
|
(f) Mahkamah Penghulu
Mahkamah
Penghulu berkuasa untuk mendengar dan memutuskan prosiding asal kes sivil
melibatkan amaun atau nilai hal dituntut tidak melebihi RM 50 dan kesalahan
jenayah kecil yang boleh dijatuhkan hukuman denda tidak melebihi RM 25.
(g)Mahkamah Syariah
Mahkamah Syariah merupakan mahkamah di bawah
kuasa Kerajaan Negeri.Mahkamah Syariah berperanan untuk mengadili umat Islam
berkaitan undag-undang Islam.Bagi kesalahan di bawah hukum Syarak.Mahkamah
Syariah berkuasa untuk menjatuhkan hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun
atau denda maksimum RM 5 000 atau 6 kali sebatan atau apa-apa gabungan
hukuman-hukuman tersebut seperti yang termaktub dalam Seksyen 2 Akta Mahkamah
Syariah(Bidang Kuasa Jenayah) 196
Comments
Post a Comment